Отворено писмо: Уважаеми читатели на сайта Kladnica.com
ОТВОРЕНО ПИСМО
ОТ СВЕЩЕНИК ИЛИЯ ХРИСТОВ,
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ЦЪРКОВНОТО НАСТОЯТЕЛСТВО
ПРИ ХРАМ „СВ. НИКОЛА”
КЪМ ЕДНОИМЕННИЯ МАНАСТИР НАД СЕЛО КЛАДНИЦА
Уважаеми читатели на сайта Kladnica.com,
Обръщаме се към Вас с това писмо и като на безпристрастни и надяваме се, обективни наблюдатели Ви предоставяме по-долу изложената информация, повод за което стана един все още неизяснен спор между Нас и „Селсъвет за демокрация, прозрачност и ред с. Кладница”, от една страна и слуховете, които се разпространяват и подклаждат вече 8 години по Наш адрес от друга. Ще пишем дълго, но се надяваме де ни Ви отегчим! Онова, което ще кажем е значимо и много държим то да получи гласност. Може би не всичко ще бъде изчерпано, но Ние сме готови да отговорим публично на всички поставени от Вас въпроси, за да не бъдат коментирани зад гърба Ни и използвани за съмнителни цели, които Ви превръщат в заложници спрямо истината. Тезите и фактите, които ще изложим по-долу, ще подкрепим и с документи. Молим Ви да проявите търпение и разбиране, а особено вярващите сред Вас, защото Църквата не е храмовата постройка, а Общество от вярващи в спасителната мисия на нашия Господ Иисус Христос, Който ни е избавил чрез страданията Си от греха, разкрил ни е, че сме образ и подобие Божиие, направил ни е свободни и изисква от нас да живеем така, че да не посрамваме небесния си произход.
Поводът
На 28.05.2009 година (Спасовден), г-н Любомир Върбанов, който е оператор в „Нова Телевизия” и автор на предаването „Иконостас”, а междувременно и жива хроника на манастира над нашето село още от 1991 година, Ни зададе въпроса, дали сме видели публикуваното за Нас в Интернет невярно твърдение, че на 06.05.2009 (Гергьовден) в 10.00 часа манастирът е бил затворен. Отговорихме му, че сме прекалено ангажирани с настоящия празник, а и има достатъчно свидетели, че това твърдение е нелепо, за да се занимаваме с него. Същата вечер, обаче, поради обяснимо човешко любопитство, потърсихме спомената и информация и какво бе учудването ни, когато научихме че „Селсъвет за демокрация, прозрачност и ред с. Кладница”, се събрал, разисквал над този неверен факт и взел протоколирано решение да напише писмо до Светия синод на БПЦ. И написал такова. Дали го е изпратил Ние не знаем, защото по сведения на Негово Преосвещенство Знеполски Епископ д-р Иоан, който е Викариен Епископ на Негово Светейшество и е запознат със случая, подобна информация не е достигала официално до тях. В тяхното протоколирано решение се казва също така, че копие от това писмо е изпратено и до нас. Не, Ние не сме го получавали! Нашата поща е оскъдна! Предимно информация и фактури за дължими битови плащания, и пощенските служители, надяваме се на искреността им, ще потвърдят, че не са Ни доставяли такова писмо. Да си признаем и ние бяхме озадачени от факта, че посещаемостта бе по-слаба от обичайното, но не сме си давали труд да анализираме причините. Оказа се, това разбрахме на следващия ден, че упоменатата организация качила в Интернет и разлепила в селото обяви адресирани към населението да посетят „богослужението” в параклиса „Св. Георги” построен от г-н Георги Митев, където той щял да даде и „курбан” - дума която определено действа мотивиращо и обединяващо!
С чужда пита помен
На 29.05.2009 година бяхме поканени от г-н Георги Митев на разговор в кметството на село Кладница на която той изрази възмущение от тяхното (Селсъвет за демокрация, прозрачност и ред с. Кладница) поведение и категорично се разграничи от действията им. На следващият ден подписахме съвместно писмо до Негово Светейшество. То носи и подписа на г-н Митев. Тъй като той не Ни показа обява, написана от споменатата организация, в първото писмо до г-н Георги Чернев Ние не отправяме към тях такова обвинение. Едва по-късно видяхме че тя съществува и в Инетернет.
Кореспонденцията
Тази ситуация стана повод за лична кореспонденция с председателя на упоменатата организация, съобразена с думите на нашия Господ: „Ако съгреши против тебе брат ти, иди и го изобличи насаме; ако те послуша, спечелил си брата си; ако не послуша, вземи със себе си още едного или двама, та с устата на двама или трима свидетели да се потвърди всяка дума; ако ли пък не послуша тях, обади на църквата; но, ако и църквата не послуша, нека ти бъде като езичник и митар” (Мат. 18:15-17). Тъй като г-н Чернев вече публикува част от нея, Ние намираме за допустимо да допълним картината.
Ето и хронологията на тази кореспонденция, предхождана от публикуваната на сайта на „Селсъвет за демокрация, прозрачност и ред с. Кладница” информация за Нас и поверения Ни манастир:
Поканата от „Селсъвет”:
На 6 май 2009 г от 13.30 ч на параклиса Св.Георги в с. Кладница ще се проведе богослужение. Г-н Георги Митев, който построи параклиса ще направи след това и курбан. Параклисът е построен от г-н Митев и е официално открит през 2008 г. Георги е член на Селсъвета, много жизнерадостен, гостоприемен и благ човек. Всички добри християни са поканени на богослужението и курбана.
За манастира:
Темата за Манастира на с.Кладница бе коментирана по повод оплакване от група кладничани и добри християни, които заедно със своите деца са се опитали на 06 май 2009 г Гергьовден да посетят манастира и да запалят свещички. За съжаление, сутринта в 10.00 ч , Манастирът е бил заключен и недостъпен. По този повод Селсъветът взе решение да се напише писмо до кмета на с.Кладница; до Попа на манастира – поп Илия; до кмета на гр. Перник и до Светия Синод. Манастирът е част от културно - историческото и духовно наследство не само на с.Кладница, но и на цялото население от региона. Мнозина са тези, които искат Манастирът да е постоянно отворен и да има достъп до църквата в него; да има всеки ден богослужения; попът да се отзовава винаги на покани за обреди; да има неделно училище и т.н. Манастирът следва да се обнови, което може да стане с пари и труд от населението.
По-рано публикувана информация:
По повод на гробищния парк:
Железни огради на гробове. Кметът обеща да направи необходимото железните и високи отгради покрай гробовете да се премахнат, защото пречат. В тази връзка мнозина са изразили съгласие писмено. Има и такива, които са били против. Селсъветът ще се обърне с писмо към кмета на селото да предостави списък на хората, които са съгласни и списък на тези, които са против за да бъдат публикувани на сайта на Селсъвета. На второ място , нищо не пречи кметът да премахне железните огради, за които има съгласие. Желязото да се предаде на вторични суровини, да се обяви стойността му и парите да се предоставят за облагородяване на гробищния парк. На трето място, Селсъсветът получи преди една година обещание от попа на манастира отец Илия, който каза, че ще се погрижи старите надгробни камъни, които пречат да се изнесът на Манастира. Това обещание следва да се спази.
По повод дейността на манастира, настоятелството, горите на манастира и тяхното ползване:
Манастирът е не само забележителност, но и духовен център за с.Кладница. Манастирът има много добра интернет страница http://www.sv-nikola.hit.bg/ и това го отдаваме на настоящия свещеник Илия Христов, тел: 0886547499, тел: 0899424275; дом: (02) 947 86 54.
За съжаление има оплаквания в Селсъвета от това, че манастирът е занемарен; че в действителност някога горите на манастира са били 50 декара, а по-късно незаконно са декларирани десет пъти повече; че се сече незаконно от тази гора и най-важното - свещеникът не се отзовава на молби на селяните за служби.
Това са църковни въпроси, но ние бяхме длъжни да ги споменем. Проведохме две срещи със свещеника. Едната беше в манастира. Помолихме го за няколко неща: Да се махнат старите надгробни камъни от гробищата на селото, за които той каза, че ще се погрижи; Да се определи един ден в годината за всеобща помощ от миряните за манастира – с труд, с пари. Да се разкрие неделно училище за малките деца по вероизповедание. Нито едно от тези неща за съжаление не се случи, което ни тревожи. Мнозина в селото дори не знаят имената на хората в църковното настоятелство.
На 31.05.2009 година изпратихме на г-н Чернев писмо като прикачен файл на адреса на „Софийска търговска камара”, защото счетохме за уместно да го уведомим лично за притесненията си и да изясним отношенията си. Изпратихме го със съпътстващ текст:
Г-н Чернев,
Пиша на този адрес, защото до сега сме комуникирали през него, а това писмо за сега е лично. Прикачено е като файл. Моля Ви да потвърдите, че сте го получил!
С уважение
отец Илия
Текстът на писмото до г-н Чернев е следния:
До г-н Георги Чернев
Председател на “Селсъвет”
село Кладница
П И С М О
от свещеник Илия Христов
председател на Църковното настоятелство
при храм “Свети Никола”
към едноименния манастир в село Кладница
Уважаеми господин Чернев,
Настоящето писмо е продиктувано от информацията поместена за мен и обгрижвания от нашето настоятелство манастир, поместена на сайта, който дава гласност на дейността и целите на Вашата организация. Бях насочен към него от наши енориаши, присъствали на тържественото Бгослужение и последвалото го Свето кръщение на 06.05.2009 Гергьовден, които бяха възмутени от невярната информация, която е публикувана там. Това ме накара да се запозная по-подробно с Вашия сайт и открих, че там има и много други факти, които са неверни или казани с недомлъвки, като например “има сведения че…”. Познавайки Ви и недопускайки, че Вие сте публикували гореспоменатите недостоверни факти без да ги проверите, просто като “сведения”, реших че сте подведен и затова счетох, че преди да се обърна към съответните инстанции, които имат правомощията и компетентността да дадат гласност и разрешат създалата се ситуация с оглед да защитя личното си достойнство и авторитета на институцията, която представлявам е редно, да Ви пиша лично.
По повод оплакването на “групата кладничани и добри християни”, които не зная защо не са упоменати поименно, искаме да Ви осведомим, че на 06.05.2009 г. вратите на манастира бяха отворени още в 8.00 часа, а началото на богослужението бе предизвестено с камбанен звън в интервала 8.45 – 9.00. В упоменатия от “добрите християни” час се извършваше Света литургия. За съжаление, обаче, посещаемостта на празника бе по-малка от обикновено, защото някой бе приканил чрез разлепване на обяви енориашите ни на частен курбан в новопостроения, но все още с неясен статут според устава на БПЦ параклис. Това е извършено от група хора, от чиито действия организатора на молебена и главен дарител и инициатор за построяването му, категорично се разграничава и което е извършено без неговото съгласие. За случилото се, което не е прецедент, Софийска Света Митрополия, е уведомена по надлежния ред. Обредността, е практика отживяна с езичеството. Редът на общественото богослужения, таинствата и требите от частен характер е строго установен в устава на БПЦ и Синодалния типик. Когато енорийският свещеник е обективно възпрепятстван, негов заместник се явява обгрижващия най-близкоседната енория свещенослужител. В случая - негово благоговейнсто отец Борислав, предстоятел на храм “Св. Георги”, село Мърчаево. Всяко Наше отсъствие винаги е било съгласувано с горепосочения. Що се касае до достъпността до храма, той винаги е бил отворен, а след кончината на Георги Христов (назначеният от Софийска Света Митрополия пазач на манастира), който бе тежко болен и се представи в Господа на 15.08.2008 г. и идването с благословението на Негово Светейшество Българският патриарх † Максим на Негово Преподобие монах Рафаил, при възможност, богослужението е ежедневно. Манастирът е отворен целодневно, с изключение на понеделник, (който е ден за почистване и административни дела и то когато не е значим църковен празник), което е указано на табела върху портата му. Там са упоменати и 6 бр. телефонни номера, на които всеки би могъл да ни намери, в случай на форсмажорни обстоятелства. Неделното училище е отдавнашна инициатива на манастира, а не Ваше предложение, за която Вие бяхте уведомени на срещата, която проведохме при нас между настоятелството и Вашата организация. Сам разбирате, че неговата реализация зависи от църковната, обществената и личната активност на всеки от нас. Твърдо сме решени да реализираме това свое начинание, за което е уведомена и Софийска Света Митрополия. С помощта на заинтересовани родители и добронамерени спомоществуватели вече сме набавили час от необходимото оборудване и аудиовизулни средства.
По повод ритуалните каменни кръстове, премахнати от гробовете по време на атеистичния комунистически режим, съм длъжен да Ви припомня, че не Вие, а аз Ви предложих: В случай, че се определи парцел за нов гробищен парк, да направим до там литийно (ритуално) шествие и да положим с тях началото му. Разбираемо е, че никой не би искал да погребе пръв свой роднина там, ако няма някаква традиция. В случай, че такъв парцел не бъде определен и се наложи разширяването на съществуващите гробища, манастирът дава съгласието си, при желанието на съответните родове и разрешение от общинските власти, да прибере на територията си, упоменатите надгробни паметници. Този акт, както и организирането му, не е от нашата компетенция, защото става въпрос за частно имущество и общинска собственост, а ние можем да предоставим само подходящо за съхранението им място. Или казано по друг начин: “попа на манастира отец Илия” се е ангажирал да даде възможност да се съхранят символите на християнскаото самосъзнание на предците на днешното население на село Кладница, които са подложени на поругание поради неадекваното към тях отношение.
Преглеждайки изнесената на Вашият сайт информация касаеща поверената Ни за обгрижване Света обител, забелязахме още няколко въпроса, на които считаме за уместно да се спрем.
1. По повод на църковното настоятелство е казано, че никой не знае от кого се състои. Не знае, защото не е попитал, но Вие би трябвало да знаете, защото имахме съвместна среща с настоятелството в поверения ни манастир, както и наш представител (временно) във Вашата организация. Състава му и е публично достъпна информация. То е утвърдено на заседание на Софийския епархийски съвет от 13.02.2008 г, протокол №3 и е подписано от Негово Преосвещенство Знеполски Епископ Иоан.
2. Имотите и особено горите, които са притежание на манастира не дават покой на някои личности, които може би, са намерили при Вас начин за реализацията на реваншистките си амбиции. Вече осем години ние водим с тях задочен диалог, в който обвиняващата страна все още не е намерила достойнство да се заяви лично и сме принудени да узнаем легитимността й от институциите, в които безсмислено сме губили сили и време при наличието на законови отговори по поставените въпроси. С безсмисления характер на действията на гореспоменатите личности, компетентните институции отдавна са се убедили. Последната инстанция, която посетихме по техен сигнал, след регионалното поделение на МВР, Стопанска полиция Перник и Районна инспекция по горите град Кюстендил, бе Районна прокуратура гр. Перник. Там съществува жалба против Нас за това, че Ние незаконно и с фалшиви документи сме възстановили на името на манастира 525 декара гори - преписка №25 90 от 13.09.2004 г. На тази жалба е даден отговор от Държавна прокуратура, подписан от правосъдният министър проф. Георги Петканов. Този архив е достъпен и Вие можете да се запознаете с него ако пожелаете. Спестяваме Ви имена поради това, че съответните хора вече са предупредени от Нас, че ако продължат с неуместните си злословия, ще търсим правата си по правен ред. Не бихме искали и Вашето име да се замеси и за това, за Ваше сведение: Горите на манастира са възстановени през 1998 година, когато аз не само не съм бил свещеник на Кладница, но изобщо не съм бил свещеник. Документите ми бяха връчени от служба Църковни имоти при Софийска Света Митрополия при въдворяването ми в енорията на 21.09.2001 година. Възстановени са въз основа на информация поместена в бр.188 от 21 август 1940 по повод постановление 14457 от 27 юли 1938 година, касаещо границите на новоустановения парк Витоша, подробно описващо имотите на манастира. Копия на документите можете да видите при нас, в Горско стопанство «Витошко», както и в гореупоменатия отдел на Софийска Света Митрополия. Надавам се, че предоставената Ви от Нас конкретна информация, ще замести неясното «има оплаквания че…»
3. Същото касае и «оплакванията» за незаконна сеч в имотите на манастира. Сам, надявам се, разбирате, че никаква сеч в църковен имот не може да бъде извършена без разрешение от съответното лесничейство и съгласуване със Софийска Света Митрополия.
4. Относно състоянието на манастира. Намираме са на отдалечено и до скоро труднодостъпно място. Въпреки това: Пътят бе оправен и асфалтиран преди няколко години със наши средства и усилия. Изградено бе локално отопление на част от жилищните сгради и храма. Столова вече разполага със санитарен възел, баня с топла вода, умивалня и модерна кухня. Ремонтирани са част от жилищните сгради. Ремонтите са вътрешни, затова не правят впечатление на случайно преминаващи или рядко посещаващи манастира енориаши и „добри християни”. Кандидатствали сме, въпреки липсата на време и средства, по програми към «Европейски фонд култура», за което Ви уведомихме на нашата среща, по програма „ФАР”, за изясняването на проблемите по която кандидатура Вие поехте отговорност да ни съдействате, както и към «Фонд 1300 години България». Поехте и други ангажименти, но те не са предмет на това писмо. За съжаление, манастирът е паметник на културата от регионално значение и нашият ред все не идва. Усилията ни обаче няма да престанат.
Няма да пресекне и усилието ни да разясняваме, че основната функцията на манастира не е да бъде «местна, културно-историческа забележителност» - музей, хижа или хотел, съпътствани с подходящата за излезлите да се поразходят скара, бира и кафе, поднесени от усмихнати, брадати и сладкодумни хора в черни дрехи, които ще им разкажат пленяващи въображението легенди за хайдути, народни закрилници и тайни събрания. Или за «делови» срещи на печено агне с ВИП персони, които за да поласкаем самолюбието им са готови да помогнат с някой и друг лев. Стереотипи, наложени от 45-годишния, бездуховен комунистически режим, който не само обосноваваше научно атеизма си и го налагаше под страх и с насилие на всички, но се и опитваше да се идентифицира с героичното, да изземе и припише на себе си градивното и да отстрани всичко духовно от предходните периоди на националното ни развитие. Подобна подмяна на църковните ценности не е била и никога не ще бъде толерирана от нас. Манастирите са място за беседа с Господа, за молитва и самовглъбавяне, за преосмисляне и покаяние, за богослужение и саможертва в името на Христовата любов и ако някой все още мисли, че всичко това е «опиум за народите», а свещенослужителите са «фашисти», защото се стремят да обединят хората, а не да ги разделят и манипулират, и «врагове на народа», защото си служат с «лъжи и измислици», то очевидно е, че такъв не върви по Христовите пътища, чиято крепост и училище са манастирите.
Липсата на подкрепа от по-широките кръгове на местното население до голяма степен се обяснява с горе казаното. Всеки знае, че ако влезе в Драматичния театър, не може да очаква онова, което ще получи от Сатиричния. Така трябва да се промени и отношението към манастирите, за да могат те да изпълняват предназначението си. Всеки, който е посетил съседните Православни страни и особено Гърция, а да не говорим за Светите земи, много добре знае какво е манастир и манастирски ред и много добре е разбрал, че предназначението на Църквата е да бъде коректив на обществените отношения и не е възможно да обслужва ничии частни интереси или да действа под натиск. За съжаление, дългите и безплодни години изолация и настоящата финансова немощ, които също дължим на криво разбралата идеите си атеистична диктатура, не позволява на хората, особено в селата, да направят това душеспасително сравнение.
Това, обаче, не означава, че ни липсва подкрепа. В село Кладница има достатъчно богоустремени хора и радващо е, че те са и в средите на по-младите, които отбягват суеверията и лъжата и търсят Истината, защото животът е пред тях. Срещаме също така и пълната подкрепа на Софийска Света Митрополия и Негово Светейшество Българският Патриарх † Максим. С помощта на “Дирекцията по вероизповеданията” изградихме санитарния възел в столовата. Духовна утеха в манастира намират и жителите на енория Рударци, както и много приходящи от Перник и София. Сред тях са изявени интелектуалци, представители на медиите и отговорни институции, на чието доверие и подкрепа ние се радваме. Те, обаче, не се оплакват от материалните условия, които намират тук, защото от една страна за тях това не е от първостепенно значение, а от друга – знаят точно за какво са дошли. И не на последно място – разбират и нас и проблемите ни.
Вие сте разумен, образован и с достатъчно дълъг социален опит човек, затова предположихме, че най-вероятно сте подведен. По Ваше желание синът Ви Георги прие от Нас Свето кръщение на 06.05.2007 г., поради което е логично да допуснем че вярата в нашият Господ и Спасител не Ви е безразлична. Искрено се надяваме, че ще публикувате опровержение на невярната информация поместена на Вашия сайт и че занапред ще я проверявате. Споделяме всичко това с Вас лично, надявайки се на благоразположението, което проявихте към Нас при малобройните ни, но съдържателни срещи. Разчитаме, че разбирате необходимостта Ни да защитим достойнството и авторитета си и че ако, да не дава Господ, благоприятното разрешаване на нашето искане не е във Вашите възможности, ще се наложи да стигнем до крайност.
Желаем на Вас и семейството Ви много здраве, радост и благопреуспяване и нека благодатта на нашия Господ и Бог Иисус Христос Ви съпътства във всяко добро начинание!
С благословение и най-искрени чувства,
свещеник Илия Христов
манастир “Свети Никола” – Кладница
30.05.2009 г.
Отговорът който получихме на следващия ден бе следният:
Blagodarq za pismoto, poluchih go.
Predlagam da se vidim sledvashtata sedmica v Kladnitsa.
Kanq te na gosti v selsaveta.
Shte obsadim savsem spokojno i dobronamereno vsichki varprosi.
Нито дума за поставеното от Нас искане. Ние, разбира се, почувствахме огорчение от неуместната покана, защото съвсем близко до нормалната логика е онзи, който очевидно е допуснал грешка, да си направи труда да поиска достоверната информация и ако има такава, да се извини. Затова деликатно, но достатъчно категорично, я отклонихме:
Аз също Ви благодаря за поканата, но предполагам разбирате, че докато не дадете опровержение на поместената на Вашия сайт невярна информация, не мога да считам, че срещите ни ще бъдат ползотворни.
С уважение
отец Илия
Изчакахме три дни с надежда, че ще получим от отсрещната страна знак за позицията й или въпроси по отношение на изложените от Нас факти, но за съжаление – нищо. По всичко личеше, че ще трябва да се изправяме пред „другарски съд” и да се оправдаваме, защото отсрещната страна нямаше никакво намерение да провери фактите и да застане на страната на истината, както и да убеди членовете на организацията си, че са допуснали грешка. На 03.05.2009 година изпратихме писмо със следния съпътстващ текст:
Уважаеми г-н Чернев,
Изглежда деликатният ми отказ да присъствам на Вашето събиране при създадената от Вашата организация ситуация, не е бил разбран добре. Мисля, че такава покана дори е неуместна. Все още очаквам от Вас разумно отношение, и за да съм пределно ясен изразих това в прикаченото писмо.
С уважение
Свещеник Илия Христов
Уважаеми господин Чернев,
С дълбоко съжаление трябва да отбележим, че Вие оставяте в Нас впечатлението, че не приемате на сериозно Нашето искане, което е подплатено с необходимите доказателства. Това, според Нас, говори и за несериозно отношение както към личността Ни, така и към институцията, която представляваме. Също така, изглежда до Вас не достигна тона на деликатния Ни отказ да присъствам на Вашите събирания, защото не намираме за уместно да се обсъждат категорични факти, а още по-малко да се оправдаваме за нещо от онова, което сте публикували. Търпеливо изчакахме няколко дни, осъзнавайки Вашата ангажираност, за да се уверим във Вашето благоразположение, но за съжаление, на невярната и вече не бихме се поколебали да използваме думата „клеветническа”, поради наличието на нови факти, информация, не само че не бе дадено опровержение и не бе свалена от сайта на председателстваната от Вас организация, но и не получаваме разумен отговор, който да Ни ориентира във Вашата позиция.
Уведомяваме Ви, че ще бъдем принудени да постъпим по следния начин: Ще изчакаме да мине и съботният ден в който обичайно провеждате срещите си, защото разбираме, че представлявайки организация, Вие не може да вземате еднолични решения. Ако на следващия ден не получим благоприятен отговор, ще публикуваме в сайта на село Кладница „Отворено писмо” адресирано до организацията, която представлявате, което ще съдържа и кореспонденцията, която провеждаме понастоящем и отново ще настоим за опровержението на невярната информация. Проблемът е от регионален характер и за това, за сега, няма да ангажираме национални медии. Ако и тогава не се погрижите за моралната Ни реабилитация от нанесените Ни от Вашия сайт клевети, ще бъдем принудени да заведем жалба по чл. 147 от НК за клевета и по чл. 148 от НК за набеждаване чрез медии на длъжностно лице от анонимен източник, въпреки предоставените Ви от Нас доказателства за нищожността на твърденията му, на когото Вие, давайки възможност за изява и в качеството си на председател на Вашата организация, се явявате съучастник. За предприетите от нас действия ще уведомим Софийска Света Митрополия и ще настояваме за Нейното съдействие.
Също така Ви молим, да свалите информацията за личните Ни телефони от Вашия сайт в съгласие със Закона за защита на личните данни и да поставите, ако желаете, служебните телефони на манастира – стационарни: 076588974 и 0884863779 и мобилен 0878263757, които са изписани ясно и четливо на портата му, но допълнителното им разгласяване би било от всеобща полза.
Считаме за уместно, ако имате въпроси по предоставените Ви от нас факти, да ни ги зададете в периода предхождащ срещата с Вашата организация. Считайте, че ще отговорим изчерпателно на всеки поставен от Вас въпрос, като сме готови, при необходимост, да Ви предоставим копия и факсимилета от официални документи.
Ние все още оставаме с впечатление, че сте подведен и с надежда във Вашето благоразумие, благославяме Вас и домът Ви и оставаме с най-искрени чувства:
свещеник Илия Христов
Зарадвахме се, когато на 06.06.2009 година, получихме писмо-отговор от „Селсъвет за демокрация, прозрачност и ред с. Кладница”. Няма да скрием, че този път писмото им бе конструктивно, съдържаше имена и задаваше съвсем конкретни въпроси. Постарахме се да му отговорим максимално изчерпателно.
До Отец Илия
Манастир
село Кладница
Уважаеми отец Илия,
На 06.06.2009 г Селсъветът за демокрация, прозрачност и ред на с.Кладница се събра в 10.00 ч както всяка събота и обсъди Вашите две писма от 30.05.2009 и последвалото го.
На 06.05.2009 г г-н Георги Митев организира в параклиса Св.Георги богослужение и курбан. Поканата за това бе от него към членовете на Селсъвета и бе публична. Няколко дни преди това Селсъветът се събра в неговия дом за да отбележим заедно в аванс празника. Текстът на поканите съгласувах лично с него преди да се разнесат. Оставих му няколко покани, които да разнесе и той самия. На самия празник присъстваха двама поканени от него свещеници. Организацията по канене на свещениците и на курбана е на Георги Митев. През 2008 г, когато се откри официално параклиса присъства друг свещеник, поканен от Георги Митев. За имената на свещениците, можете да се обърнете към него. Както можете да предполагате, ние не сме запознати с Устава на БПЦ и за реда да се кани свещеника от Мърчаево, когато Вас Ви няма. Не е лошо тази информация, заедно с телефоните на свещеника от Мърчаево, който Ви замества да ни я изпратите за да бъде публикувана на нашия сайт , а също така да я поставите на табелата на манастира за да знаят хората към кого да се обърнат , когато Вас Ви няма по радостен или по тъжен повод.
Във вашето писмо Вие казвате, че параклисът е с неясен статут. Защо тогава идват в него свещеници? Надяваме се Вие активно да помогнете статута на параклиса да стане ясен т.е. всички да го признаят в т.ч. и Вие, защото според нас параклисът е необходим за селото. Нещо повече, считаме, че в селото трябва да има и църква, каквато църква се изгражда в с.Рударци. Този въпрос също трябва да се движи заедно от нас като селсъвет и от Вас.
На 06.05.2009 г към обяд г-жа Силва Любомирова и г-жа Светлана Георгиева Ефремова със своите деца са отишли на манастира, но портите му са били опасани с верига и са били заключени, а кучето е било пуснато на свобода и ги е лаело. Същите хора след това са дошли на параклиса и са споделили с присъстващите факта, че манастира е бил заключен. Това са имена и факти по повод на Вашето искане да кажем истината и да проверим информацията. Не искаме да си мислите, че търсим конфликт с Вас. Искаме да работим съвместно, да присъствате на нашите срещи на селсъвета, които се провеждат всяка събота в 10.00 ч; да се отзовавате на покани от миряните за обреди. Хората твърдят, че е имало много погребения, на които Вие не сте дошли и те са принудени да канят други свещеници от съседни села. Не сте се отзовали и на служби, на които сте канен. Ние сме длъжни да Ви споделим тази информация. От Вас зависи как ще я приемете, но подчертавам нашето желание, е да изясним нещата и от тук нататък миряните , Вие и ние да сме заедно и доволни.
На Спасов ден – на 04.06.2009 г хората от с. Кладница са Ви чакали отпреди обяд, Вие сте закъснели, не сте донесли камбаната, както е обичая, чакали са Ви да ходите да я донесете, завалял е дъжд и много от тях са се разотишли.
По повод ритуалните каменни кръстове на гробищата в с.Кладница Вие поехте ангажимент да ги вземете при Вас в манастира. Нямаме нищо против да ги вземете, когато стане готов новия гробищен парк и да ги занесете там. Уточнете се с кмета, кой какво трябва да направи. Ние сме селсъвет и не сме изпълнителен орган , а само поставяме въпроси и очакваме институциите да си вършат работата.
По повод на църковното настоятелство, сега разбираме, че то е избрано на 13.02.2008 г т.е. Селсъветът вече функционираше и имаше срещи с Вас. Конкретно – в два наши протокола No 4 от 26.01.2008 и No 5 от 02.02.2008 г е дискутирана темата за манастира и за необходимостта да имаме отчет от църковното настоятелство. Излиза така, че такова се появява чак след това. Значили това , че въобще не е имало църковно настоятелство. Не е лошо да ни кажете все пак кога за първи път се регистрира църковно настоятелство на манастира, кои хора са влизали в него за да публикуваме тази информация. Не е лошо също така да ни информирате редовно какви въпроси обсъждате, кога ще е следващото Ви общо събрание и избор и т.н. Ние като селсъвет Ви каним цялото настоятелство да се срещаме и да обсъждаме заедно всички посочени по-горе въпроси за да има прозрачност в нашите мисли и дела.
Относно имотите на манастира ние получихме документ от Зора Добренова. От този документ се вижда, че манастирът е декларирал по-малко гори, отколкото са му възстановени. Сега разбираме , че има и други документи. Предлагаме да се срещнем и по този повод за да видим заедно вашите документи и този, с който ние разполагаме. Нашата цел не е да Ви лишим от горите, а да установим истината.
Относно състоянието на манастира. Считаме, че Вие както и Георги Митев следва да публикувате всички дарения за манастира и за параклиса и за какво са изразходвани средствата. Това ще го направим и ние, ако ни давате редовно тази информация. Само с пълна прозрачност на даренията може да разчитате на нови дарения и подкрепа.
Отнасяме се сериозно към всеки въпрос, който е поставен от който и да е в т.ч. от Вас. За да няма съмнения в това, което правим започнахме да издаваме сайт, на който поместваме информация за нашите заседания. Така лишаваме някои хора от възможността да разнасят слухове и невярна информация. Радваме се, че нашите действия и посочената информация в Интернет вече дават резултати. Надяваме се да спрат кражбите на обществени средства в селото; да се подобри инфраструктурата в селото, която е отпреди 20 години и почти нищо ново не се прави или се прави твърде малко.
На Вашето искане да посочим на сайта телефони, които са официални и са ни изпратени от Вас, сме посочили в Интернет телефоните, които сте ни дали: 076... , 0884... , 0878 263 757. На тези телефони миряните ще могат да Ви търсят. На нашия сайт сме поставили линк към сайта на манастира. Можете и Вие да поставите линк на вашия сайт към сайта на селсъвета.
Като Ви пожелаваме много здраве и успехи, оставаме с уважение, членове на Селсъвета.
До „Селсъвет за демокрация,
прозрачност и ред с. Кладница”
П И С М О
от свещеник Илия Христов
председател на Църковното настоятелство при храм “Свети Никола”
към едноименния манастир в село Кладница
Уважаеми членове
на „Селсъвет за демокрация, прозрачност и ред с. Кладница”,
Благодарим Ви, че своевременно разгледахте Нашия протест, но ако погледнете отново публикуваната от Вас информация, както и писмото Ви до Негово Светейшество, ще забележите, че там не пише “около обед”, а е споменат точен час 10.00. Това е времето, в което във всеки храм на този ден се извършва богослужение. Така беше и при нас, а в 11.00 извършихме и Св. Кръщение. Манастирът наистина беше затворен в периода 12.30 – 13.30, защото бяхме поканени да осветим нов дом, но освещаването се отложи. Ние своевременно отново го отворихме и посрещахме поклонници до 19.00. Надяваме се разбирате, че освен богослужението, Ние имаме и енорийски задължения в две енории Кладница и Рударци, които трябва да изпълняваме. Ако бяхме поканени на молебена на г-н Митов, манастира също щеше да бъде затворен. Ако Ни се беше наложила спешна медицинска помощ – също. Това причина ли е (без да проверите какво точно се е случило) за официални писма от подобен характер до такава висшестояща инстанция като Светия Синод на БПЦ? Трудно ни е, въпреки искрената Ни добронамереност, да приемем че всичко това е въпрос на недоглеждане. Всеки добър християнин, а най-вече църковната администрация знае, че 10 часа е часа на богослужението – “грешка”, на която обезателно трябва да дадете опровержение. Времето между сутрешното и вечерното богослужение е отделено за енорийска дейност. На портата има 6 телефона в случай на неотложна нужда, но никой не Ни е потърсил в упоменатия час. Ние сме на мнение, че въпреки отдалечеността Ни и затруднената комуникация (за което, между впрочем бяхте дали обещание да помогнете, но остана без последици) сме направили дори повече от възможното за да не лишим никого от грижи. За сведение на споменатите сестри, а и всички които желаят да се черкуват: Богослужението в манастира започва в 9.00 и завършва около 11.00 - 11.30 в зависимост от празника, защото чинът му зависи от него. Ако се случи да посетят манастира и да го заварят затворен (а кучето, разбира се, е пуснато по съвсем обясними причини) нека позвънят на посочените телефони, защото може да сме в енорията - било за освещаване, както в конкретния случай, било на погребение, както се случи на Спасовден или по някакъв друг въпрос.
Но до минем по същество. На 29.05.2009 година бяхме поканени от г-н Георги Митев на среща в кметството на село Кладница, на която той изрази възмущение от Вашето поведение и категорично се разграничи от Вашите действия. На следващият ден подписахме писмо до Негово Светейшество, копие от което прилагаме към настоящето писмо. То носи и неговият подпис. Моля, да изясните Вашите взаимоотношение и да не Ни намесвате като страна. За да може да функционира пълноценно един храм, той трябва да бъде осветен по каноните Светата Православна Църква. Ние, разбира се, не Ви виним за Вашата неосведоменост, но не можем да не отбележим, че тези, които живеят във и се причастяват със Тялото Христово – добрите християни, знаят това. Думата “откриване” е съвършено неподходяща и в църковните среди би събудила смях. За да бъде осветен един храм, собствеността върху земята където е построен трябва да бъде решена в полза на БПЦ, за да е сигурно, че той ще пребъде. За съжаление, тук имаме проблем, който се надяваме да бъде разрешен с временен статут. Това означава: В параклис “Свети Георги” не могат да се извършват обществено богослужение и Църковни тайнства. Требите от частен характер, какъвто е случая с г-н Митев, се допускат на всяко място, но те не са богослужение, въпреки че се извършват от свещеник. Ние не можем да признаваме или не признаваме каквото и да било без благословение от Софийска Света Митрополия, чиито служители сме. Г-н Митев има отговор от съответната инстанция, който недвусмислено посочва онова, което може да се извършва там. Съпътствали сме семейство Георги и Стойна Митеви заради благородното им начинание още от самото начало, като дори направихме водосвет и благословихме полагането на първия камък, надявайки се статута на земята да се разреши в най-близко време. Отец Василий от столичния храм “Свето Преображение”, който е присъствал през 2008 г. на поръчания от сем. Митеви благодарствен молебен за здраве е духовен наставник на фамилията на г-н Митев и е извършил необходимото с благословение на Софийския викариен Епископ. Той не е освещавал или “откривал” параклиса, което означава, че ще трябва да опровергаете и тази информация, поместена на Вашия сайт. При проведения с него разговор, той се извини и каза, че дълбоко съжалява за това, че не Ни е информирал, защото според Църковния устав никой свещеник не може да служи в чужда енория без разрешението на нейния пастир. Изглежда, Вие нямате необходимото познание за същността и структурата на Светата Православна църква, каквото уверявам Ви, добрите християни имат и не осъзнавате, че Вашата намеса чрез упоменатите покани, без съответното упълномощаване, в този случай е съвършено неуместна. Нейните последици са разделяне на паството и насаждане на недоверие и разногласия. На църковен език това се нарича Разкол. Надяваме се, добре разбирате, че Нашите задължения на духовник и канонично въдворен пастир Ни задължават да не допуснем подобно нещо в поверената Ни енория!
Удивени сме от факта, че енориашите Ни от енория Кладница и до сега не знаят, че Ние сме ангажирани и с енория Рударци, след като на Великден 2006 г. възпрепятстваха слизането Ни за богослужение в упоменатата енория въпреки, че информирахме събралото се за празника множество, че това Ни е възложено от Негово Светейшество. Затова и не знаят, че строежа на Рударския храм “Св. Пр. Иеремия” се ръководи от Нас. Инициативата за изграждането на такъв, както и последващите дейности са изключително трудно начинание. Освен това, при наличие на енорийски храм - манастирския, Митрополията едва ли би благословила подобно искане. Много по-реална перспектива е да се използва възможността да се построи по-голям параклис (с размерите на малък храм) на мястото, където се празнува “Възнесение господне” – Спасовден, тъй като парцелът, макар и спорен за сега, е притежание на манастира. Имате Нашето уверение обаче, че ако се преотреди парцел за такава дейност на територията на селото и той не бъде съпътстван с проблемите на спорния параклис, Ние ще съдействаме пред Софийска Света Митрополия да благослови изграждането на нов храм. Докато не бъде извършена, обаче, тази първа стъпка, останалото ще са празни приказки, за каквито, извинете ни, не разполагаме с време.
По повод Вашето желание за съвместна работа. За съжаление, ние представляваме Институция не попадаща в предмета на дейност на Вашата организация, която има не само различни цели, но и устройство и се ръководи от правилата (каноните) на Светата Православна Църква, устава на БПЦ, както и от манастирските правила, устав и ред. Ние също имаме своите проблеми за решаване, макар и за сега те да са предимно материални, поради разрухата, която заварихме при въдворяването Ни, но уверяваме Ви и Ние имаме своите трудности: “Защото нашата борба не е против кръв и плът, а против началствата, против властите, против светоуправниците на тъмнината от тоя век, против поднебесните духове на злобата.” (Еф. 1:12) Ние не можем да се занимаваме със светски дела, защото това е забранено от нашия устав, а и не се чувстваме компетентни за такава дейност. В тази връзка и Вие би трябвало до преосмислите компетентността си и заниманията Ви с църковните дела.
По повод ритуалните каменни кръстове, ще повторя онова, което писах на Вашия председател г-н Георги Чернев. Първо съм длъжен да Ви припомня, че не Вие, а Ние Ви предложихме: В случай, че се определи парцел за нов гробищен парк, да направим до там литийно (ритуално) шествие и да положим с тях началото му. Разбираемо е, че никой не би искал да погребе пръв свой роднина там, ако няма някаква традиция. В случай, че такъв парцел не бъде определен и се наложи разширяването на съществуващите гробища, манастирът дава съгласието си, при желанието на съответните родове и разрешение от общинските власти, да прибере на територията си, упоменатите надгробни паметници. Този акт, както и организирането му, не е от нашата компетенция, защото става въпрос за частно имущество и общинска собственост, а ние можем да предоставим само подходящо за съхранението им място. Или казано по друг начин: Ние се ангажираме да дадем възможност да се съхранят символите на християнскаото самосъзнание на предците на днешното население на село Кладница, които са подложени на поругание поради неадекваното към тях отношение. По повод на това, че Вие сте селсъвет, а не изпълнителен орган, сме длъжни да Ви заявим, че Ние не сме нито едното нито другото. В създалата се ситуация решихме, че можем да предложим най-подходящото място за съхраняването им, но не и да организираме тяхното изнасяне. Простете, но това изобщо не е Наша работа. Ако Вие искате да съхраните семейните си ценности в банката, тя ли трябва да Ви моли и организира това?
Хората от енорията, които не са просто миряни, а и енориаши (разликата ще разясним по-долу), които Ни познават добре, а не са се срещали с Нас три пъти годишно по курбаните, много добре знаят, че не е имало случай да откажем присъствието си без сериозна причина. Били съм с тях в нужда дори и в непосилни за здравословното Ни състояние ситуации. Изрази като „хората казват” и „много погребения” са витиевати и отново безименни. Като свещеник Ние отговаряме пред Господа за поведението Си като свещенослужител и пастир и няма да допуснем подобни хули по Наш адрес. Личният телефон на Негово благоговейнство отец Борислав не можем да Ви предоставим без неговото съгласие, а и защото сайтът Ви не е с църковна насоченост, но сме длъжни да Ви информираме, че не е имало случай, когато сме били възпрепятствани, да не предоставим контакт с Негово благоговейнство. На портата на манастира, при негово съгласие, ще поставим телефона му.
За Спасов ден. Отново сте объркали датата, както по-рано часа! Спасов ден 2009 година, въпреки че бе помрачен от кончината на една наша сестра, премина при всеобща радост. Репортаж можете да видите на 14.05.2009 г. от 07.00 в предаването „Иконостас” по Нова телевизия. Ако имате предвид предходната година, когато заваля проливен дъжд – извинете, но е смехотворно да Ни вините за метеорологичната обстановка, от която някои хора останаха огорчени. За този курбан трябва да уточним и още нещо, което е много важно. Той е селски (сиреч на селото) и Ние нямаме никакъв ангажимент с организацията му, поради което е несъстоятелно да търсите в нас организационни грешки. На него сме поканени единствено да благословим посевите и храната. Добре би било, вместо да търсите във всичко лошото да отбележите, че въпреки това, манастирът предоставя посуда, маси, дърва и всичко останало, което е необходимо за провеждането му. Тук е мястото да кажем, че ако някой е дошъл единствено за „чорбата” и негодува от дискомфорта причинен му от падналия дъжд, явно – мястото му не е било там. Ние също стояхме под проливния дъжд, но Нам не е присъщо да се противим на волята Божия.
За Църковното настоятелство. Питам Ви господа, на срещата ни в манастира Вие не се ли ръкувахте и не се ли запознахте поименно с него? Утвърждаване, не означава избиране, а одобрение от Софийска Света Митрополия. Църковно настоятелство манастира винаги е имал, а настоящото бе преназначено служебно с благословението на Негово Светейшество, тъй като то беше кандидатствало по програма „ФАР” поименно с регистрацията си в съда и общината, и с кратки биографии. На нашата среща Вие бяхте информирани за това. Сами разбирате, че Вашият сайт, имайки светска насоченост, не е мястото където трябва да се публикува църковна информация. Виждате до какво объркване води това. Ако всеки се подвизава в онова, за което е призван и подготвен, обществото би имало много по-голяма полза. Ние Ви уверяваме, че ще качим при благовремие на Нашия сайт необходимата информация за Нашите настоятели, както и за Прицърковното братство, което е на път да се регистрира. Църковно настоятелство се избира на 4 години. Следващите избори ще са през 2012 г. По повод отчета, който изисквате. Господа, БПЦ има съответните контролни органи пред които се прави това. Съвършено неуместно е да изисквате такова нещо, а понятието „общо събрание” е непознато в Църквата, защото тя е религиозна, а не обществена организация. За онези, които живеят със и във Църквата няма нищо непрозрачно в мислите и делата Ни, защото те са наясно с проблемите и възможностите Ни и не търсят „под вола теле”. Сега е подходящия момент да разясним какво е мирянин и какво енориаш. Всички енориаши са миряни, но не всички миряни са енориаши. Именно енориашите са „добрите християни”, израз използван от Вас, който обаче трябва да поясним. За такъв от Църквата се счита онзи, който следва Христа и живее в Църквата Му чрез благодатта, препродавана чрез Светите Таинства и усъвършенстващ се в Богоугодния живот под ръководството на Богоустановената иерархия. Като минимум, това означава да посещава редовно поне неделното богослужение, да се изповядва и причастява. Ако не върши това, Църквата постановява: „Трябва да се отлъчват от църковно общение всички ония верни, които влизат в църква и слушат писанието, но не достояват на молитва и свето причастие до края, като такива, които произвеждат безчиние в църквата” (9-то Апостолско правило) и „Епископ, презвитер, дякон или друг някой броящ се в клира, или пък мирянин, ако няма необходимата нужда или пречка, която да го кара за по-дълго време да се отлъчва от църквата си, а живее в града и в три неделни дни в течение на три седмици не дойде на църква - ако е клирик, нека бъде низвергнат, а ако е мирянин, нека бъде отлъчен от църковно общение” (80-то правило от Шестия Вселенски събор). Измежду добрите християни се избират и църковните настоятели. Именно добрите християни различават Тялото и Кръвта Господня и по право могат да изискват от Нас отговорно отношение, тъй като само те, бидейки част от Тялото Христово, могат да разберат кога наистина грешим и не се ръководят от външни признаци, обстоятелства и настроения.
За имотите на манастира. Именно г-жа Зорка Добринова е личността, който осем години Ни губи времето и Ни разтакава по различни инстанции, оставайки недоволна от отговорите им, включително и от този на Държавна прокуратура. Това, че сте получили от нея само обвинение срещу Нас, а не отговора на съответната инстанция не е Наш проблем. Поискайте й го и я попитайте защо е премълчала този факт. Ще използваме случая отново да я предупредим, че ако продължава да търси платформа за реваншистките си настроения и да злослови по Наш адрес, ще се наложи да потърсим реабилитация по съдебен ред. Случаят е описан в писмото ми до г-н Чернев, но ще повторя някои факти: В Районна прокуратура гр. Перник, съществува жалба против Нас за това, че Ние незаконно и с фалшиви документи сме възстановили на името на манастира 525 декара гори - преписка №25 90 от 13.09.2004 г. На тази жалба е даден оневиняващ Ни отговор от Държавна прокуратура, подписан от правосъдният министър проф. Георги Петканов. Този архив е достъпен и Вие можете да се запознаете с него ако пожелаете. За Ваше сведение: Горите на манастира са възстановени през 1998 година, когато аз не само не съм бил свещеник на Кладница, но изобщо не съм бил свещеник. Документите ми бяха връчени от служба Църковни имоти при Софийска Света Митрополия при въдворяването ми в енорията на 21.09.2001 година. Възстановени са въз основа на информация поместена в бр.188 от 21 август 1940 по повод постановление 14457 от 27 юли 1938 година, касаещо границите на новоустановения парк Витоша, подробно описващо имотите на манастира. Можете да го видите в Държавния архив. Копия на документите можете да видите при Нас, в Горско стопанство «Витошко», както и в гореспоменатия отдел на Софийска Света Митрополия. С това считаме този въпрос за приключен и въпреки, че нищо не Ни задължава сме готови да предоставим копие от съответните документи на всеки, който пожелае. Надяваме се, че Вие няма да поискате да Ви го донесем на крака. Истината много отдавна е ясна, но тя очевидно би лишила от смисъл нечий живот.
Относно даренията. Още с качването в Интернет на Нашия сайт, Ние отворихме подстраница, в която започнахме да публикуваме имената на дарителите и даренията, които получавахме или правехме. Един от нашите дарители, обаче, ни направи забележка като каза, че публикуването името на дарителя е част от дарителската воля и че нарушаваме закона, като го публикуваме без да е поискал това. Той настоя да свалим неговото и ние решихме, че е уместно да премахнем цялата подстраница. Що се касае до даренията и тяхната реализация, единствения който може да контролира за какво се използва дарението му е самият дарител. За това се подписва дарителски договор, съпроводен с грамота и констативен протокол. Надявам се разбирате, че не можем да Ви предоставим такава информация. Благодарим Ви че сте загрижени за подкрепата и даренията за поверения ни манастир, но Ние и сами можем да се справим с това. Не винаги най-важното е да се осигурят средства, а кой и с каква цел ги дарява.
Благодарим Ви за това, че проявихте разбиране и поместихте служебните телефони на манастира, като свалихте от сайта си личния и домашния. Това гарантира спокойствие на Нас и семейството Ни!
Разбираме, че се отнасяте сериозно към всички поставени въпроси, в това число и от Нас. Разрешете тези, които обещахте преди една година и това ще Ни бъде достатъчно. Какъв е смисъла да обсъждаме едно или друго, когато няма резултат? Писма до една или друга инстанция можем да пишем и сами. От Вас очаквахме съдействие, но държим да отбележите, че никога не сме Ви натяквали липсата на резултат от обещанията Ви, още по-малко публично!
Ние не сме на едно мнение с Вас, че информацията която помествате в Интернет дава резултат, защото в това, което се случва в момента не намираме нищо градивно. В напредналите общества проблемите първо се решават и едва след това им се дава гласност. Никой не слага каруцата пред коня, освен ако не го прави нарочно. Не можем да не отбележим, че това Ваше писмо е конкретно и конструктивно, но ние няма да получим удовлетворение, докато от Вашия сайт не бъде свалена всяка невярна или двусмислена информация касаеща Нас и поверения Ни манастир и отново Ви приканяме към това. Длъжни сме да Ви информираме, че Нашите действия са съгласувани с Негово Преосвещенство Знеполски Епископ д-р Иоан, който е запознат с кореспонденцията ни и напълно подкрепя позицията Ни.
Нека не оставаме с огорчение в сърцето и с мисълта че: „Моите мисли не са ваши мисли, нито вашите пътища са Мои пътища”, както казва Господ в книгата на пророк Исая 55:8, а с надеждата, че благоразумието Ви все пак ще надделее и Ние ще можем да Ви приемем в „обетованата земя” с братска любов, която винаги е взаимна при наличието на разкаяние (чистосърдечно признаване на грешката) и „вие ще излезете с веселие и ще бъдете изпроводени с мир; планини и хълмове ще пеят песен пред вас, и всички дървета в полето ще ви ръкопляскат” (Исая 55:12)
С надежда в благоразумието Ви
и благословение
свещеник Илия Христов
В заключение
Надяваме се че всички, които имаха търпението да дочетат докрай изложените факти и произтичащи от тях мнения, ще се съгласят, че сме в правото си да изискваме официално опровержение за публикуваните неверни и подвеждащи твърдения, каквото така и не получихме! Част от кореспонденцията ни беше поместена на техния сайт, но това не отменя необходимостта от опровержение и извинение. Ние не виним никого за неинформираността и невежеството му в тясно специализирана дейност каквато е богословието и организацията на църковния живот, защото това е напълно нормално. Всяко област от човешкото познание има своите тънкости, които първо се изучават, след това утвърждават и развиват в опита. Учителят – обучава, лекарят – лекува, летецът – лети. Изключителна рядкост е някой от споменатите да съумее да замести пълноценно другия. Затова сме и общество. И както всеки член на тялото извършва своята си работа според предназначението си, така и ние трябва да се трудим според знанията и способностите си за общо благо. „Камъкът си тежи на мястото” – казва мъдро народа. Искрено се надяваме на разбиране и с радост ще отговорим на всеки поставен Ни от Вас въпрос!
Нека Божието благословение да бъде с Вас и семействата Ви
и благодатта на нашия Господ Иисус Христос
да Ви съпътства във всяко добро начинание!
Ваш молитвен застъпник и пастир в Христа:
свещеник Илия Христов